صفحه اصلی / تکنولوژی / وب / ضریب نفوذ اینترنت در ایران چقدر است؟

ضریب نفوذ اینترنت در ایران چقدر است؟

ضریب نفوذ اینترنت در ایران
ضریب نفوذ اینترنت در ایران

ضریب نفوذ اینترنت در ایران چقدر است؟

 تعداد مشترکان اینترنت در ایران طی سال‌های اخیر به بیش از ۷۱ میلیون رسیده که ضریب نفوذ اینترنت را به بیش از ۸۶ درصد رسانده است.
تعداد مشترکین اینترنت پهن‌باند طبق آخرین آمار منتشرشده در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تا پایان شهریورماه سال جاری، ۷۱ میلیون و ۲۴۹ هزار و ۶۰۱ است که شامل ۱۰ میلیون و ۳۵ هزار و ۲۷۲ هزار مشترک اینترنت پهن باند ثابت و ۶۱ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۳۲۹ مشترک اینترنت پهن‌باند سیار می‌شود.به گزارش ایتنا از ایسنا، از طرفی ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند مطابق آخرین آمار تا پایان شهریورماه سال جاری، ۸۶.۸۰ درصد است که شامل ۱۲.۲۳ درصد اینترنت پهن باند ثابت و ۷۴.۵۸ درصد ضریب نفوذ پهن‌باند سیار می‌شود.

نیمی از جمعیت جهان به اینترنت دسترسی دارند
هم‌چنین بر اساس گزارش سالیانه پایش جامعه اطلاعاتی که همزمان با شانزدهمین سمپوزیوم جهانی نشانگرهای مخابراتی (۲۰۱۸-WTIS) رونمایی شده است، ضریب نفوذ جهانی اینترنت در پایان سال ۲۰۱۸ حدود ۵۱ درصد معادل سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان است؛ این ضریب در کشورهای توسعه‌یافته ۸۰ درصد (نزدیک به وضعیت اشباع)، در کشورهای در حال توسعه ۴۵ درصد و در سایر کشورهای کمتر توسعه یافته ۲۰ درصد است.

بر مبنای پایش انجام‌شده و گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تمامی نشانگرهای دسترسی ارتباطی و فناوری اطلاعات به جز تلفن ثابت، در دهه گذشته رشد پایداری داشته که البته رشد این نشانگرها در کشورهایی که دارای ضریب نفوذ بالا بوده‌اند، کاهش یافته است.

در بخش دسترسی به تلفن، تلفن همراه به‌عنوان یک سرویس پایه، سرویس غالب شده است و در حالی‌که تعداد مشترکین تلفن ثابت رو به کاهش است، تعداد مشترکین تلفن همراه هم‌چنان در حال رشد است و رشد دسترسی باند پهن نیز به صورت پایدار ادامه دارد. بیش‌تر مشترکین تلفن ثابت دارای حداقل سرعت دانلود دو مگابیت هستند، نرخ رشد پهن باند ثابت بدون کاهش ادامه دارد.

اما در حوزه دسترسی به اینترنت نیز نتایج پایش نشان می‌دهد تقریباً ۶۰ درصد خانوارها در سال ۲۰۱۸ به اینترنت خانگی دسترسی داشته‌اند، در حالی‌که این رقم در سال ۲۰۰۵ کمتر از ۲۰ درصد بوده است.

بر اساس گزارش سالیانه پایش جامعه اطلاعاتی، ایران با یک میلیارد و ۸۴۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۶ در حوزه ارتباطات بعد از کشورهای ترکیه، مالزی و امارات از نظر حجم سرمایه‌گذاری در جایگاه ۲۳ جهان قرار گرفته است. بالاترین میزان سرمایه‌گذاری مربوط به کشورهای آمریکا (۸۶۴۰۵ میلیون دلار)، چین (۶۶۲۵۶ میلیون دلار)، هند (۲۷۸۹۱ میلیون دلار)، ژاپن (۱۱۹۴۹ میلیون دلار) و فرانسه (۹۸۲۵ میلیون دلار) اختصاص دارد.

هم‌چنین ایران در سال ۲۰۱۷ در زیر سبد تلفن همراه با سهم ۳۴ درصدی از سرانه درآمد ناخالص ملی (با ماهی ۱۴.۵۳ دلار درآمد معادل برابری قدرت خرید ۴.۲۶ دلار) بعد از سریلانکا، فنلاند و آلمان در جایگاه پانزدهم جهان قرار گرفته است. این در حالی است که به لحاظ مقایسه‌ای بر اساس شاخص برابری قدرت خرید، ایران بعد از سریلانکا در جایگاه دوم ارزان‌ترین زیر سبد تلفن همراه در جهان قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، ایران، سریلانکا، بوتان و میانمار که دارای درآمدهای نسبتاً پایین هستند، در زمینه قیمت‌های موبایل باند پهن مبتنی بر گوشی به‌عنوان قیمت‌های بسیار پایین دسته‌بندی شده و به‌عنوان کشورهای دارای مقرون به‌صرفه‌ترین نرخ خدمات موبایل باند پهن از آنان یاد شده است. هم‌چنین ایران در کنار بنگلادش، نپال، سریلانکا و ویتنام از قیمت‌های بسیار پایین برای طرح‌های تعرفه‌ای ورودی باند پهن ثابت برخوردارند و به‌عنوان کشورهای دارای مقرون به‌صرفه‌ترین نرخ خدمات باند پهن ثابت دسته‌بندی شده‌اند.

منبع: ایتنا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *